Facility management kan gi din bedrift flere fordeler, og kan hjelpe din bedrift å fokusere på kjernevirksomheten slik at du kan konsentrere deg om å øke fortjeneste og få full kontroll over utgifter.
Men hva er facility management? Facility management betyr at man tilbyr alle tjenester du har behov for i forhold til å ivareta lokaler, i tillegg til tjenester utenom din kjernevirksomhet, som kantinedrift, renhold, resepsjon, kontorstøtte eller vaktmestertjenester, eller man kan benytte seg av et utvalg av disse tjenestene.
Mange bedrifter bruker mye tid og energi på disse tjenestene, enten ved at man tilbyr tjenester selv til de ansatte, eller ved at man benytter seg av forskjellige leverandører for forskjellige tjenester. I tillegg til at man oppnår økonomiske fordeler ved å benytte seg av en leverandør for alle tjenestene som inngår i facility management, så får man også mulighet til å ha et kontaktpunkt for tjenestene.
Når man bruker mye tid og flere ansatte for å utføre facility management-tjenester, eller man bruker denne tiden på å koordinere disse tjenestene fra flere leverandører, så er dette tid man kunne fokusert på sin kjernevirksomhet.
Belastningen fra dette vil merkes forskjellig i forhold til størrelsen på bedriften, men de fleste bedrifter vil måtte bruke en del tid på disse tjenestene som kunne vært fokusert der hvor bedriften har mer nytte av det.
Selv om man benytter seg av noen av tjenestene innen facility management, og ikke den komplette pakken, så vil du fortsatt merke stor forskjell i hvor mye tid og energi ansatte trenger å legge i avtalen med leverandør av facility management i stedet for hva de tidligere brukte på disse tjenestene.
Ofte trenger man flere ansatte for å administrere disse tjenestene, og det betyr også at man trenger å følge opp disse ansatte fra HR og andre avdelinger, i tillegg til nyansettelser hvis noen forlater selskapet.
Økonomiske fordeler
Når man tilbyr tjenester som kantinevirksomhet, resepsjon og vaktmestertjenester internt i bedriften, så vil dette innebære vesentlig kostnad og administrasjon av ansatte. Man vil dermed få flere kostnader som ikke kommer tydelig frem av budsjettet for driften, men som blandes sammen med andre budsjetter.
Det kan derfor være vanskelig å få den fullstendige oversikten over hvilke kostnader disse tilleggstjenestene innebærer. Ved å benytte deg av tjenester for facility management, så vil du samle alle disse utgiftene på en faktura, og det vil gå tydelig frem av fakturaen hva utgiftene er knyttet til.
Det betyr at man får en bedre oversikt over de totale kostnadene for driften av disse tjenestene, og man kan ta grep hvis det blir nødvendig å redusere kostnader.
Et kontaktpunkt
En annen stor fordel med facility management, er at du ikke behøver å forholde deg til flere personer for å koordinere forskjellige tjenester som ikke er knyttet til kjernevirksomheten. I stedet kan du forholde deg til en person som vil koordinere disse tjenestene for deg.
Med et møte kan du få oversikt og løse en hver utfordring knyttet til disse tjenestene, og du bruker kun den tiden du har behov for til å sikre at du får den tjenesten du ønsker.
Fokus på kjernevirksomhet
En hver virksomhet trenger å fokusere på sin kjernevirksomhet da det er denne virksomheten som skaffer inntekten til bedriften. De fleste tjenester som inkluderes i facility management er tjenester som i hovedsak er en utgift for bedriften.
Det er i forbindelse med kjernevirksomheten at man vil kunne bedre bedriftens omsetning. Ved å bedre inntekten fra kjernevirksomheten og redusere utgiftene til facility management, så kan man øke bedriftens overskudd og dermed styrke bedriften i forhold til sine konkurrenter.